Saturday, November 26, 2011

Urut Refleksologi

Hari ni aku nak share dgn korang pasal urut refleksologi ..aku rasa ramai je di antara kita pernah dgr jenis urut ni dan pernah di urut..
aku sememangnya akan pergi membuat treatment ni paling kurang sebulan sekali.. selain boleh manjakan diri,relax apabila tapak kaki di picit
ianya ada berbagai manfaat seperti melancarkan :

1)melancarkan peredaran darah
2)mengurangkan sembelit
3)masalah perempuan-haid tak lancar,senggugut
4)menyembuhkan sakit kepala/migrain
5)menghilangkan stress
6)meningkatkan fungsi ginjal,paru-paru dan kulit

Di tapak kaki kita memepunyai beribu2 saraf yg berkaitan dgn organ badan kita..apabila kita rasa sakit setiap kali titik organ di tapak kaki dipicit,menunjukkan organ yg berkaitan dgn badan kita mempunyai masalah.. cth kali kat tapak ibu jari di picit sakit, menunjukkan kita ni kerap sakit kepala..berikut adalah rajah mengenai refleksologi :





Pengamal perubatan atau pengurut refleksologi ni juga boleh mengesan penyakit dlm badan kita
Melalui tapak kaki kita..kalau kita tak bagitau apa2 pun apa sakit kita,dia boleh tau dan
mengesan penyakit kita..sebabnya apabila mengurut tapak kaki kita,dia boleh merasai seperti
'Pepasir' melalui point yg berkaitan..malah dia siap bagitau lagi kat aku itu hari
'Akak ni kurang minum air putih ye? Sebab bahagian pinggang macam ada problem'..satu lagi
'Akak ni selalu senggugut kan' - sebab aku rasa sakit sikit bila dia urut point sistem
Peranakan..hahahaha


Selalu, aku pergi ke Maju Junction blind massage utk mendapatkan rawatan ..kalau korang nak pergi, seeloknya kena buat booking dululah.. pengurut yg selalu attend aku namanya Kak Jah(Siti khadijah) dan sorang lagi Mek Yah (kak Kamariah)..yg uniknya tempat ni mreka ni ramah.Jika korang ada masalah kesihatan, bagitau saja apa masalahnya so bolehlah mereka tentukan preasure point pd tapak kaki korang..










Di antara jenis2 rawatan..bukan saja urut refleksologi akan tetapi tetap menyediakan urut badan..harga berpatutan..urut sejam refleksologi RM40.00..

Selain tu, aku pergi jugak urut reflesologi kat tempat lain.. tempat favourite yg kedua 'REST,RELAX,REFLEX' di KLCC,..harga sejam tak salah aku RM70 lebih..lupa lak harga sebenar..masuk tempat ni memang suasananya nyaman,gelap dan beraroma..sebelum kaki korang di urut, kaki korang akan di rendam dulu dlm foot dip air suam.lepas 5 minit barulah diaorg urut..boleh tertidur di buatnya..lepas habis urut kaki, air halia akan di beri pd customer mereka untuk buang angin katanya..





Apa pun, cara hidup yg sihat perlu di titikberatkan..urutan refleksologi ni adalah sebahagian dari rawatan saja..sesekali memanjakan diri apa salahnya..jadi korang, jomlah cuba..





korang tgk sedutan klip ni .. kalau organ badan sakit memang kaki kita sakit dipicit





klip video ni..pengurut boleh kesan sakit yg kita hadapi..

No comments:

Post a Comment